Bekçilik mi liderlik mi?

21:53

Eğitim kurumlarının (Okul, üniversite, Fakülte vb.) emanet edildiği yöneticilerden ne beklenir? Son zamanlarda bu soruyu sıkça sormaya başladım? Aldığım cevaplar iki grupta toplanıyor: Birincisi mevzuatın dışına çıkmadan yani sıkı sıkıya kurallara bağlı kalarak yöneticilik yapmak; ikincisi ise mevcut koşulları iyileştirmek ve etkili bir eğitim süreci ortaya koymak için geleceğe ilişkin öngörülerde bulunarak, inisiyatif kullanarak ve gerektiğinde risk alarak yöneticilik yapmak. İkincisine proaktif olmak da deniliyor.
Ülkemizde birinci tür yöneticilik daha çok tercih ediliyor. Bunun iki temel nedeni var: Birincisi mevzuatı hayatının merkezine koyarak yıllarca çalışmış ve kalıplarının dışına çıkma ifadesi lügatında olmayan yöneticilerin çokluğu ve bunların çarpan etkisi; ikincisi ise devletin böyle bir yönetim tarzını tercih etmesi. Bu tür yöneticiler için bence öyle eğitim arka planı aramak gerekmiyor. Bir bakkal, kasap, manav, lokantacı, galerici de eline mevzuatı verdiğinizde rahatlıkla eğitim kurumlarını yönetebilir bence.
  • Öğretmen derse geç mi kaldı? Mevzuatın şu maddesine göre şu işlemi yap.
  • Öğrenciler mevzuta aykırı bir eylemde mi bulundular? Arkasında yatan nedenleri araştırmana gerek yok. Cezası mevzuatta var.
  • Bir öğretmen nöbet yerinde değil mi? Mevzutta yazılı ne olacağı.
  • Bir öğretim elemanı yapılan kontrollerde programında belirttiği sınıfta yoktu. Hımmm… Bu daha ağır bir suç.
Çoğaltılabilir bunlar. Mevzuta göre eğitim kurumu yönetmek yöneticilik bile değil bence, bekçilik. Ancak bu bekçiliğin en ileri düzeyini de görme fırsatı buldum. Kendimi bu konuda şanslı görüyorum. Düşünsenize, bir eğitim kurumunun yöneticisi, özgürlüklerin artırılmaya çalışıldığı bir ülkede, eğitim kurumlarının askeri kurumlar gibi olmasını gerektiğini düşünerek hareket ediyor. Bunu her söyleminde de açıkça dile getiriyor. Allah aşkına, askeri kurumların yönetim anlayışının bile değiştiği bir ülkede hala darbe döneminin özlemini çeken ve aynı anlayışın eğitim kurumlarında da olmasını gerektiğini düşünen insanlar ne katabilir kurumlarına ve dolaylı olarak bu ülkeye?